فوم ساندویچ پانل

انواع فوم ساندویچ پانل
آنچه در این مقاله می خوانید:

فوم ساندویچ پانل از جمله مواد به کاربرده شده، برای ساخت ساندویچ پانل است و در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. ساندویچ پانل یکی از متریال های مدرن در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود که به دلیل ادغام با فوم عایق، دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

معرفی جامع فوم ساندویچ پانل
همه فوم های ساندویچ پانل را بشناسید.

ساندویچ پانل سقفی و دیواری از دو لایه ورق فلزی با جنس گالوانیزه، آلومینیوم و آلوزنیک تشکیل شده اند و هسته اصلی آن ها، از فوم عایق است. انواع فوم عایق ساندویچ پانل و کاربرد آن ها در مصالح ساختمانی با کاربری های متعدد مورد استفاده قرارمی گیرند و باعث کاهش چشمگیر هزینه ها می شوند.

فوم ساندویچ پانل
انواع فوم های میانی ساندویچ پانل ها

فوم های عایق پانل، لایه میانی ساندویچ پانل هایی که در سقف، کف، درب و دیوار استفاده می شوند، هستند. انواع فوم عایق ساندویچ پانل، بر اساس ویژگی و خواص به دو دسته عایق حرارتی سرد و عایق حرارتی گرم تقسیم می شوند.

عایق حرارتی سرد، شامل فوم پلی استایرن، پلی اورتان و پلی اتیلن شده و عایق حرارتی گرم شامل فوم پشم سنگ و پشم شیشه می شود. فوم های ساندویچ پانل، تحمل حرارتی بالایی دارند و برخی از آنها دمای بین 100- الی 100+ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.

عایق ساندویچ پانل ها، با توجه به کاربرد ها و ویژگی هایی که دارند، در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مقاله آریا پانل به طور کامل خواص و ویژگی های فوم های مورد استفاده در ساندویچ پانل ها ذکر می شود، پس با ما همراه باشید.

فوم ساندویچ پانل یا عایق ساندویچ پنل چیست؟

ساندویچ پانل یا پانل ساندویچی، یک نوع سازه ساختمانی است که از دو لایه فلزی و یک لایه فوم ساندویچ پانل تشکیل شده است. فوم پانل های ساندویچی، عایق صوتی و حرارتی هستند و در صنایع ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق ساندویچ پانلی چیست؟
عایق ساندویچ پانلی چیست و منظور از فوم عایق چیست؟

عایق پانل ها به دلیل وزن سبک و نصب آسانی که دارند، باعث کاهش هزینه های ساخت و نگهداری ساختمان ها می شوند. همچنین در برابر ضربه و رطوبت مقاوم هستند. بسته به نیاز پروژه، می توان از انواع فوم ها در ساخت و ساز استفاده نمود.

ویژگی‌ها و مشخصات فوم ساندویچ پانل

فوم ساندویچ پانل
ویژگی های فوم های مختلف

فوم پانل، معمولاً از جنس پلاستیک یا مواد معدنی هستند و به دلیل خواص عایق حرارتی و صوتی عالی که دارند، در ساخت‌وساز ساختمان‌ها کاربرد فراوانی دارند.

فوم ساندویچ پانل با داشتن حفره‌های ریز در ساختار خود، مانع از انتقال گرما بین محیط داخلی و خارجی ساختمان می‌شود. این امر در فصل‌های گرم سال به خنک نگه داشتن فضای داخلی و در فصل‌های سرد سال به گرم نگه داشتن آن کمک خواهد کرد و در نتیجه منجر به کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان می‌شود.

این فوم‌ها همچنین با جذب امواج صوتی، به کاهش آلودگی صوتی در داخل ساختمان کمک می‌کند. این مسئله برای ساختمان‌هایی که در مناطق پر سروصدا مانند کارگاه‌ها و معادن یا محیط‌های مسکونی که در نزدیکی بزرگراه‌ها و فرودگاه‌ها قرار دارند، بسیار مهم است.

علاوه بر موارد مهم گفته شده، فوم‌ها نقش مهمی را در ساندویچ پانل بازی می‌کنند و باعث افزایش استحکام آن می‌شوند. آنها به عنوان یک هسته صلب بین دو لایه ورق قرار می‌گیرند و مقاومت پانل در برابر ضربه و فشار را افزایش خواهند داد.

کاربردهای فوم ساندویچ پانل

کاربردهای فوم های عایق
4 مورد از مهم ترین کاربردهای فوم میانی

فوم ساندویچ پانل به دلیل خواص حرارتی و صوتی که دارد، دارای کاربردهای فراوانی در ساختمان است. این کاربردها عبارتند از:

  1. ساخت دیوار و سقف داخلی و خارجی ساختمان ها
  2. ساخت بدنه خودروها
  3. ساخت اتاق های گرم کننده وخنک کننده
  4. ساخت سوله و انبار
  5. ساخت ساختمان های صنعتی و تاسیسات صنعتی
  6. ساخت سالن های ورزشی و استخرها

انواع فوم عایق ساندویچ پنل دیوار و سقف

فوم میانی ساندویچ پانل دیواری و سقفی از جنس پلی یورتان، پشم سنگ، پلی استایرن، پشم شیشه و xps است. هر یک از این فوم ها دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلف، در ساندویچ پانل ها می باشند که در ادامه خواص و مزایای آن ها بیان می شود.

کاربردهای فوم های ساندویچ پانل
کاربرد هر کدام از مدل های مختلف فوم عایق

همین حالا برای سازه خودتان بهترین پوشش را سفارش دهید.

فوم پلی یورتان (پلی اورتان) و ویژگی های آن

فوم پلی یورتان در دو نوع نرم و سخت تولید شده و به دلیل ویژگی هایی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فوم پلی اورتان عایق حرارتی و صوتی بوده و می تواند در برابر شکستگی و خوردگی مقاومت کند.

نوع فوم پلی‌یورتان نرم دارای سلول‌های باز است و دانسیته‌ای در حدود ۰.۰۲ و ۰.۰۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب دارد. نوع سخت دانسیته‌ای در حدود ۰.۰۶ تا ۰.۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب دارد و به دلیل ساختار سلولی خود، بسیار محکم و مقاوم است.

همچنین انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی دارد و وزن آن کم است. در صنایع گوناگون، از جمله صنعت ساختمان سازی، لوازم خانگی، خودروسازی، صنایع الکترونیکی و در ساندویچ پانل سردخانه برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی می توان از عایق پلی یورتان استفاده نمود.

ساندویچ پانل پلی‌اورتان PIR (پلی ایزوسیانورات) به عنوان ساندویچ پانل کندسوز شناخته شده و در بخش‌های تجاری و مسکونی کاربرد گسترده‌ای دارد.

فوم پشم سنگ و ویژگی های آن

فوم پشم سنگ خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت، آتش و امواج الکترومغناطیسی دارد و از الیاف شیشه و سنگ تولید می شود. ساندویچ پانل پشم سنگ، بیشتر برای نماهای صنعتی طراحی شده است و می توان برای عایق کردن لوله های گرمایی، سقف ها، دیوارها، محوطه های صنعتی و در ساندویچ پانل کلین روم از آن استفاده نمود.

تاسیسات صنعتی که خطر آتش سوزی در آن ها بالاست، از عایق پشم سنگ به دلیل عملکرد عالی در برابر آتش استفاده می کنند. همچنین پشم سنگ به دلیل اینکه عایق حرارتی و صوتی است باعث کاهش هزینه های انرژی می شود و در ساختمان ها، برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، مورد استفاده قرار می گیرد. از این فوم در ساخت ساندویچ پانل نسوز استفاده می‌کنند.

همچنین در لایه بیرونی این محصولات می توان از فایبرگلاس هم استفاده کرد که به آن ها ساندویچ پانل فایبرگلاس هم گفته می شود. . با این حال پشم سنگ علاوه بر هزینه بالا، وزن بالاتری نیز نسبت به PUR و EPS دارد و در مکان‌هایی که وزن کم ضروری است،

فوم پنل پلی استایرن

فوم پلی استایرن یک پلیمر سخت و شفاف است که به دلیل داشتن ویژگی هایی از قبیل سبک بودن، مقاومت بالا در برابر رطوبت، قابلیت شکل گیری و بازیافت در صنایع مختلف استفاده می شود. در صنعت الکترونیک برای قطعات و دستگاه های الکترونیکی از عایق پلی استایرن استفاده می شود، در صنایع خودروسازی و صنایع ساختمانی نیز می توان از پلی استایرن به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده کرد.

عایق ساندویچ پانل پلی استایرن قابلیت بازیافت دارد، به همین دلیل باعث کاهش آلودگی های محیط زیست می شود. همچنین می توان از آن مجدد برای تولید فوم جدید نیز استفاده نمود. با این حال دقت کنید این فوم در صورت سوختن و آتش گرفتن دود سمی از خود تولید می‌کند.

فوم پنل پشم شیشه

فوم ساندویچ پنل پشم شیشه به عنوان یک عایق ضروری در ساختمان هایی که نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند، محسوب می شود. چرا که پشم شیشه در برابر آتش مقاومت بالایی داشته و عایق حرارتی است.

عایق پشم شیشه، از طریق فشرده سازی و ذوب شیشه های سیلیکاتی ساخته می شود و از شعله ور شدن آتش جلوگیری می کند. بر خلاف عایق های کربنی که به هنگام آتش سوزی، گازهای سمی منتشر کرده و باعث شعله ور شدن آتش می شوند.

فوم پنل xps (ایکس پی اس) و ویژگی های آن

فوم ساندویچ پانل پلی استایرن اکسترود شده یا  ساندویچ پانل xps یک عایق سخت است که مقاومت حرارتی بالایی دارد. در صنایع شیمیایی، کشاورزی و کارخانه های مواد غذایی از عایق xps اکسترود شده استفاده می شود، اما به دلیل قیمت بالایی که دارد نمی توان برای سقف سوله های دام از آن استفاده نمود.

عایق ایکس پی اس که به آن فوم سبز نیز می گویند، در هر ضخامتی برای کاربری های مختلف ساخته می شود و دوام و ماندگاری بالایی دارد. همچنین در گذر زمان تجزیه نخواهد شد.

مزایای انواع فوم عایق ساندویچ پنل

مزایای انواع فوم عایق ساندویچ پانل عبارتند از:

  • عایق حرارتی و صوتی
  • سهولت نصب
  • وزن سبک
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • انعطاف پذیر
  • دوام و ماندگاری بالا
  • قابلیت تنظیم و کنترل دما

در جدول زیر نیز مزایا و معایب انواع فوم‌های ساندویچ پانل را آورده‌ایم:

نوع فوم مزایا معایب
PUR عایق حرارتی و صوتی مناسب، سبک و بادوام بالا گران‌قیمت است
EPS هزینه پایین‌تری دارد عایق حرارتی و صوتی ضعیف‌تری است
پشم سنگ عایق حرارتی و صوتی عالی، مقاومت بالا در برابر آتش سنگین بودن و نصب دشوارتر
پشم‌شیشه یک عایق حرارتی و صوتی ارزان تماس با آن می‌تواند پوست را تحریک کرده و مشکلات تنفسی ایجاد کند
XPS عایق حرارتی و صوتی خوب و مقاوم در برابر رطوبت نسبت به PUR دوام کمتری دارد و در برابر اشعه UV حساس است

برای برخی از افراد ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا می‌توان فوم ساندویچ پانل را به صورت جدا از پانل استفاده کرد یا خیر. همان طور که در جدول بالا مشاهده کردید، برخی از فوم‌ها می‌توانند خطراتی برای سلامتی افراد داشته باشند؛ در نتیجه در صورتی که تجهیزات و لازم مناسب را در دسترس ندارید، از تماس و کار با فوم‌ها خودداری کنید. در کارخانه آریا پانل روند تزریق و قرارگیری فوم در ساندویچ پانل‌ها تحت شرایط بهداشتی و به وسیله دستگاه‌های مجهز صورت می‌گیرد.

قیمت انواع فوم عایق

قیمت فوم های ساندویچ پانل، به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای تعیین قیمت دقیق بایستی موارد گوناگونی را در نظر گرفت. انواع فوم ساندویچ پانل دارای خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود هستند و هر کدام قیمت های متفاوتی دارند.

از همین رو برای تعیین دقیق قیمت باید به نوع سازه و عایق توجه نمود. شما می توانید برای استعلام قیمت و ساندویچ پانل با شماره تلفن 36228800-051 آریا پانل تماس حاصل فرمایید. آریا پانل تولید کننده انواع ساندویچ پانل با انواع عایق، با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

انواع فوم عایق ساندویچ پانل ها و کاربرد آن ها

فوم ساندویچ پانل چیست؟

به لایه میانی ساندویچ پانل که با ورق های فلزی پوشانده می شود، فوم ساندویچ پانل می گویند.

قیمت فوم های ساندویچ پانل چقدر است؟

انواع عایق ساندویچ پنل به دلیل داشتن ویژگی های مختلف، قیمت های متفاوتی دارند و برای استعلام قیمت بایستی با آریا پانل تماس بگیرید.

انواع فوم ساندویچ پانل چه کاربردی دارند؟

فوم های ساندویچ پانل عایق صوتی و حرارتی هستند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند، به همین خاطر در صنایع مختلف می توان از آنها استفاده نمود.

امروزه از کدام عایق ساندویچ پانل بیشتر استفاده می کنند؟

عایق پلی اورتان، پلی استایرن و xps محبوبیت بیشتری به نسبت سایر عایق ها دارند.

اطلاعات انواع فوم ساندویچ پانل
انواع  فوم پشم سنگ، فوم پلی استایرن، پلی یورتان، اکس پی اس، ای پی اس، پلی اتیلن
ضخامت ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲.۵ و ۱۵ سانتی‌متر
کاربرد  انواع ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی، پزشکی و …
آریا پانل
آریا پانل

آریا پانل، بهترین تولیدکننده ساندویچ پنل های با کیفیت در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساندویچ پانل آریا پانل بهترین نوع ساندویچ پنل ایران

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل های

سقفی | دیواری | سردخانه و …

با بزرگترین کارخانه ایران

👇تماس بگیرید.👇