ساندویچ پانل PVC | ساندویچ پانل پی وی سی

ساندویچ پانل PVC
آنچه در این مقاله می خوانید:

ساندویچ پانل PVC یکی دیگر از محصولاتی است که مانند دیگر انواع ساندویچ پانل‌ ها از سه لایه تشکیل شده است. در این مصالح مدرن از ورق فایبرگلاس به عنوان پوشش هسته عایق پانل‌ها استفاده شده تا جایگزینی مناسب برای مصالح سنتی چون خاک رس، بتن، چوب و… باشد.

حال که یک آشنایی اولیه با ساندویچ پانل پی‌وی‌سی پیدا کرده‌اید، در ادامه این مقاله آریا پانل اجازه دهید بیشتر به توضیح مشخصات و ویژگی این محصول بپردازیم.

معرفی ساندویچ پانل PVC و مشخصات آن

در اولین معرفی ساندویچ پانل‌های PVC، می‌خواهیم درباره فوم به کار رفته در این محصولات صحبت کنیم که دارای چگالی بین 50 تا 60 کیلوگرم و جنس PVC PET و پلی یورتان است. همچنین ورقهای فایبرگلاس استفاده شده در این پانل‌ها توسط یک رزین اپوکسی با ضخامت 0.5 میلی‌متر پوشیده شده تا پانل‌های پی‌وی‌سی در ضخامت‌های بین 2 تا 5 سانتی‌متر به بازار عرضه شوند.

ضریب هدایت ضربه‌پذیری و گرمایی این محصولات، m pa 5.42 و m2K/W 0.02 بوده و در دمای عملیاتی 40- تا 70+ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند، به همین دلیل خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، ساییدگی، عوامل اسیدی، شیمیایی و همچنین مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، گرما، سرما، اشعه ماورا بنفش و نور خورشید از بارزترین ویژگی این محصولات به شمار می‌رود.

از دیگر مشخصاتی که باید درباره ساندویچ پانل‌های پی‌وی‌سی بدانید، تحمل بار آن‌ها است که تا وزن 125 کیلوگرم توانایی تحمل بار را دارند. همچنین این پانل‌ها در دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری برای ساخت سازه‌هایی چون سوله، سردخانه، کانکس، کانتینر و دیگر موارد استفاده می‌شود.

همین حالا برای سازه خودتان بهترین پوشش را سفارش دهید.

در چه زمان‌هایی باید از ساندویچ پانل PVC استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید سازه شما از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از این نوع پانل‌ها را در اولویت انتخاب قرار دهید. ویژگی‌های مهم پانل‌های PVC عبارت است از:

  • مقاومت دو برابری ساندویچ پانل PVC نسبت به دیگر ساندویچ پانل‌های مانند آلوزینک
  • استفاده از فیبر شیشه‌ای تقویت شده و رزین اپوکسی در ساختار آن
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • داشتن خواص مکانیکی بالا و وزن کم این پانل‌ها
  • بهترین انتخاب در صنایع الکترونیکی به دلیل خواصی چون عدم‌رسانای جریان الکتریکی بودن و داشتن عملکرد بالا
  • عایق مناسب صدا و حرارت
  • پایدار‌کننده امواج ماورا بنفش به دلیل پی وی سی به کار رفته در ساخت این پانل‌ها
  • بهداشتی و سبک
  • نصب آسان و بازدهی بالا
  • مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی چون باد و باران و نور خورشید زلزله و رانش زمین
  • قابلیت شستشو و طول عمر بالا
  • استحکام و دوام بالا در مقابل خوردگی، پوسیدگی، کپک زدگی، مواد شیمیایی و اسیدی
  • خاصیت برش آسان و داشتن قابلیت رول شدن
  • ضد حریق، مقرون به صرفه و ارزان
  • سازگاری با مواد پلی استر، وینیل استر و اپوکسی
ویژگی های ساندویچ پانل PVC
ساندویچ پانل PVC در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود مقاومت نشان میدهد

کاربرد ساندویچ پانل‌های پی‌وی‌سی

با توجه به توصیفات و بیان ویژگی این محصولات، در چه مواردی از ساندویچ پانل‌های PVC استفاده می‌شود و کاربرد این مصالح مدرن چیست؟

در واقع باید گفت این محصولات در اسباب بازی‌های نرم، توپ‌های بازی سبک وزن، استفاده در صفحات گرامافون و علامت مغناطیسی کارت‌ها، ساخت دکوراسیون‌های انواع سوپرمارکت‌ها، ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی، رستوران، کارگاه‌های صنعتی، تولیدی و دیگر سازه‌های فلزی، استفاده در لوله کشی آب و فاضلاب به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و قیمت کم، استفاده در برش عمودی پنجره، دکوراسیون داخلی دیوار، در، پنجره، سقف، ساخت بدنه کشتی و قایق‌ها در صنایع دریایی و همچنین استفاده در صنایع حمل و نقل، از بیشترین کاربرد ساندویچ پانل‌های PVC به‌شمار می‌رود.

دلیل استفاده از ورق‌های PVC در ساخت ساندویچ پانل‌ها

با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در محصولات، لازم بود که دنیای مصالح نیز تحت تاثیر قرار گیرد و از محصولات بهتر و مقاوم‌تری در عین سبکی و زیبایی به جای برخی از مواد مانند آجر، خاک رس و غیره استفاده شود و در این زمان توجه به ورق‌های فولادی ارزش یافت که یکی از آن‌ها، ورق‌های PVC بود.

در واقع دلیل استفاده از این نوع ورق‌ها به ویژگی این محصولات برمی‌گردد که در ادامه همین مطلب می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم.

مهم‌ترین خصوصیات ورق‌های پی‌وی‌سی مشخصاتی چون ضد آب بودن، مقاومت بالا نسبت به سایر ورق‌های چوب در برابر ضربه، عدم ایجاد خط وخش روی بر آن‌ها، ضد آتش حرارت، قابلیت روکش شدن و رنگ شدن، وزن سبک، نگهداری و نصب آسان و همچنین جلوگیری از ورود حشرات است که باعث شده این نوع ورق‌ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد. همچنین، ورق PVC قابل ترکیب با انواع فوم ساندویچ پانل است.

کاربرد ساندویچ پانل PVC
پانل PVC را می تواند در ساخت سقف و دیوار انواع سازه ها استفاده کرد

اجزای تشکیل‌دهنده ساندویچ پانل PVC

در بخش‌های قبل نگاهی کلی به لایه‌های مختلف پانل‌های PVC داشتیم. در این قسمت سعی داریم تا انواع عایق‌های قابل استفاده و موادی که در ساخت یک پانل PVC استفاده می‌شوند را بررسی کنیم.

هسته عایق (لایه داخلی):

دقت داشته باشید که گاهی PVC خود به عنوان یک فوم یا هسته ساندویچ پانل تهیه می‌شود و در میان دو ورق فایبرگلاس قرار می‌گیرد. امّا در مواردی دیگر از فوم پلی‌اورتان (PUR)، پلی‌استایرن انبساط یافته (EPS)، فوم پلی‌استایرن اکسترود شده (XPS)، فوم پلی‌اورتان (PUF)، هسته پلی‌اتیلن (PE)، هسته فوم پلی‌اتیلن‌ترفتالات (PET) و هسته پشم سنگ ساخته می‌شود.

هسته‌های عایق با ضخامت‌های مختلف عایق و مقدار R مشخص عرضه می‌شوند تا نیازهای عایق‌بندی محیط‌های مختلف را برآورده سازند. فوم ساندویچ پانل به طور عمده برای نگهداری از دو لایه بیرونی نازک PVC و جلوگیری از ایجاد برآمدگی عمل می‌کند.

لایه‌های بیرونی:

لایه بیرونی ساختار ساندویچ پانل PVC از یک لایه سفت و سخت PVC (ورق‌های پلی‌وینیل‌کلراید) ساخته شده‌اند. این لایه‌ها نازک، انعطاف‌پذیر و چندمنظوره هستند و در طیف گسترده‌ای از روکش‌های سطحی، رنگ‌ها و طرح‌ها عرضه می‌شوند تا نیازهای معماری و سبک‌های طراحی منحصر به فرد را پشتیبانی کنند. عملکرد اصلی روکش‌های PVC تحمل نیروهای فشاری و کششی در پانل است. ورق‌های پلی‌وینیل‌کلراید یکی از انواع ورق ساندویچ پانل هستند.

لایه‌های اتصال یا چسب:

چسب بین لایه‌های PVC و هسته عایق اعمال می‌شود تا آنها را نسبت به نیروهای برشی و کششی مقاوم سازند. برای آشنایی با نحوه کار دستگاه‌های برش پانل، مطالعه مقاله «دستگاه برش ساندویچ پانل» خالی از لطف نیست و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد.

چسب از بهترین نوع و به وسیله فناورهای پیشرفته برای چسباندن دو لایه PVC به انواع مختلف مواد هسته، استفاده می‌شود. این مسئله یکپارچگی ساختاری را تضمین کرده و مقاومت در برابر فشار را به حداکثر می‌رساند.

ویژگی‌های طراحی پانل‌های PVC

ساندویچ پانل PVC کاربرد گسترده‌ای در فضاهای مدرن و کلاسیک پیدا کرده‌اند تا در کنار استحکام به محیط‌های مختلف ظرافت ببخشند. از آنها در اتاق‌های نشیمن، اتاق‌های هتل، لابی، رستوران‌ها، استخرهای شنا، امکان تفریحی، آشپزخانه‌ها، دفتر کار و بسیار موارد دیگر استفاده می‌کنند.

جذاب‌ترین و به‌روزترین پانل‌های PVC را می‌توان از نظر اندازه، مواد، بافت سطح، پروفیل، روکش، رنگ و طرح جستجو کرد. برای یافتن ساندویچ پانل متناسب با نیازهای طراحی خود می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

همچنین، پانل‌های PVC به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازده حرارتی عالی، وزن سبک و استحکام مکانیکی بالایی داشته باشند و بتوانند به عنوان دیوارپوش داخلی، دیوارپوش تزیینی، دیوارپوش سه‌بعدی، سقف کاذب و سقف اصلی عمل کنند.

پلی پروپلین سخت شده به عنوان هسته این پانل استفاده می شود

ساخت اتاق تمیز با ساندویچ پانل PVC

ساندویچ پانل‌های بهداشتی PVC با رعایت سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای بهداشتی مورد نیاز برای ساخت دیوار و سقف اتاق‌های تمیز، طراحی و تولید می‌شوند. سیستم‌های روکش بهداشتی PVC از نوع روکش‌های ضدمیکروبی هستند که می‌توانند تا ۹۹ درصد باکتری‌ها را کاهش دهند و حداکثر بهداشت را برای محیط‌های کنترل شده، اتاق‌های تمیز، آزمایشگاه‌ها، تاسیسات پزشکی و دارویی تضمین کنند.

همچنین، پانل‌های PVC با گرید مواد غذایی را می‌توان برای صنایع فراوری مواد غذایی نیز به کار برد. علاوه بر موارد گفته شده به عنوان ساندویچ پانل سردخانه نیز مورد استفاده هستند.

ساندویچ پانل PVC چیست؟ پنل پی وی سی

ساندویچ پانل PVC باعث تغییرات بسیاری در حوزه ساختمان‌سازی شد و به همین خاطر از مهم‌ترین عواملی که قیمت این محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید به نوع جنس عایق، مدل و طرح آن، نوع سازه، اندازه مورد نیاز، محیط و محل اجرای پروژه، برند تولید کننده و مدت زمان مورد نیاز برای تحویل اشاره کنیم. پس اگر شما هم درباره ساندویچ پانل PVC سوالی دارید یا در خصوص خرید آن‌ها نیاز به مشاوره داشتید، حتما با کارشناسان آریا پانل تماس حاصل فرمایید.

مزایا  مقاوم در برابر سرما و گرما، رطوبت، خوردگی و ساییدگی، کپک زدگی، باد و باران، مقاوم در برابر عوامل شیمیایی نظیر نمک‌ها، بازها، اسیدها و …
هسته‌ی اصلی پلی پروپلین (پلاستیک) سخت شده با فیبر شیشه‌ای که توسط یک لایه زرین اپوکسی با ضخامت ۰.۵ میلی‌متر
ابعاد قطعاتی به عرض یک متر و طول ۳ تا ۶ متر متناسب با نیاز مشتری طراحی و تولید می‌شوند.
کاربرد صنعت پتروشیمی در کابینت آشپزخانه، کمد و کابینت‌های داخل سرویس بهداشتی، کمد استخر،و …

سوال‌های متداول

مزایای استفاده از ساندویچ پانل PVC چیست؟

وزن سبک، عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر آب و رطوبت و قیمت مناسب نسبت به مصالح سنتی، از جمله مزایای این نوع پانل است.

کاربردهای ساندویچ پانل PVC چیست؟

ساخت سوله، کانکس، ویلای پیش ساخته، سردخانه، اتاق تمیز و به کارگیری آنها به عنوان دیوارپوش و سقف کاذب از کاربردهای پانل PVC است.

طول عمر پانل PVC چقدر است؟

در صورت نگهداری مناسب این نوع پانل تا 50 سال نیز عمر خواهد کرد.

آیا پانل‌های PVC ضد آب هستند؟

بله روکش آنها به صورت ضد آب است و نه تنها در برابر آب بلکه در برابر جریان شدید هوا و خاک نیز مقاومت می‌کنند.

آیا ساندویچ پانل‌های PVC ضد حریق هستند؟

ساندویچ پانل‌های PVC می‌توانند تا ۲۰ دقیقه از شعله‌ور شدن و گسترش آتش جلوگیری کنند و زمان لازم برای خروج افراد را فراهم سازند.

آریا پانل
آریا پانل

آریا پانل، بهترین تولیدکننده ساندویچ پنل های با کیفیت در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساندویچ پانل آریا پانل بهترین نوع ساندویچ پنل ایران

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل های

سقفی | دیواری | سردخانه و …

با بزرگترین کارخانه ایران

👇تماس بگیرید.👇