ساندویچ پانل PIR (پی آی ار)

ساندویچ پانل PIR
آنچه در این مقاله می خوانید:

امروز می‌خواهیم درباره ساندویچ پانل PIR (پی آی ار) صحبت کنیم و بدانیم تفاوت این محصول با ساندویچ پانل EPS در چیست؟

ساندویچ پانل PIR یا پلی‌ایزوسیانورات که در اثر واکنش ایزوسیانورات با پلی‌اتر پس از کاتالیزور ساخته می‌شود، از مقاومت بهتری نسبت به ساندویچ پانل پلی‌اورتان برخوردار است. به عبارت بهتر فوم PIR، بهبود یافته پلی‌یورتان جامد بوده که خصوصیت عایق حرارتی آن، خیلی بالاتر از فوم جامد پلی‌یورتان سخت یا PUR است.
این ماده یک عایق آلی با درجه حرارت پایین است که با دارا بودن ویژگی‌های ضریب هدایت حرارتی کم، ضدضربه بودن، انعطاف‌پذیری بالا، وزن سبک، جلوگیری از رشد هرگونه میکروب، قارچ، حشرات موذی و سازگاری قوی با محیط زیست توانسته در پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌های شیمیایی، اتیلن، کود شیمیایی، سردخانه و صنایع ساختمانی به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد ساندویچ پانل‌های PIR

می‌توان گفت این محصولات با دارا بودن مزایایی چون بالا بودن دمای اولیه مورد نیاز جهت ایجاد حریق نسبت به فوم نوع معمولی، عدم ایجاد قطره‌های آتش‌زا، ذرات شعله‌ور، دود خطرناک و سرطان‌زا در برابر حریق، خاموش شدن سریع آتش پس از دور شدن حریق از آن و همچنین عدم گستردگی آتش در هنگام حریق، باعث شده تا در پوشش  هر فضایی مورد استفاده قرار گیرد.

همین حالا برای سازه خودتان بهترین پوشش را سفارش دهید.

درجه‌بندی ساندویچ پانل‌های PIR

این نوع ساندویچ پانل به دلیل وجود فوم پلی‌یورتان دارای درجه بندی بین دو کلاس B1 و B2 قرار دارد که در ادامه به توضیح این کلاس می‌پردازیم، اما این ساندویچ پانل‌ها نه به طور کامل نسوز هستند و نه ضدآتش، بلکه به عنوان محصولی بین این دو دسته قرار می‌گیرند.

کلاس B2

در این نوع طبقه بندی، پس از برخورد آتش با ساندویچ پانل، منتشر نشده و سرعت پیشروی آن نسبت به فوم نوع معمولی آرام‌تر خواهد بود و دود کمتری تولید می‌شود.

کلاس B1

این فوم پس از دور شدن آتش، خاموش شده و در بازار به نام‌های نسوز، دیر سوز و یا خود خاموش شونده معروف است.

ساندویچ پانل PIR
ساندویچ پانل PIR از عایق پلی ایزوسیانورات ساخته می شود

عایق PIR چیست؟

در مقاله ساندویچ پانل کندسوز اشاره‌ای به عایق PIR داشتیم. عایق‌های PIR به صورت تخته‌ای به یکی از مصالح و عایق‌های محبوب در صنعت تبدیل شده‌اند. آنها سطح بالایی از عملکرد حرارتی را ارائه می‌دهند و از عبور گرما جلوگیری می‌کنند. آنها به عنوان ساندویچ پانل عایق حرارتی نیز قابل استفاده هستند.

همچنین زمانی که با روکش فویل همراه می‌شوند از عبور رطوبت جلوگیری می‌کنند. در مقایسه با سایر مواد، می‌توانید عملکرد قوی‌تری را از یک تخته عایق PIR نازک به دست آورید. انتخاب آن باعث می‌شود تا هم عایق‌بندی مناسبی داشته باشید و هم فضای داخلی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیا عایق‌های PIR ایمن هستند؟

فوم PIR تحت استانداردهای مشخصی برای ساخت  ساندویچ پانل PIR تهیه و تولید می‌شود. درجه‌بندی آنها برحسب مقاومت فوم در برابر آتش مشخص می‌شود. در کارخانه تولید ساندویچ پانل، از فوم‌های تخت با بالاترین درجه ممکن استفاده می‌شود تا محصول نهایی نسبت به آتش‌سوزی و شعله‌ور شدن مقاوم خوبی از خود نشان دهد. با این حال، از آنجایی که پانل‌ها قابلیت سفارشی‌سازی دارند، در برخی از پروژه به درخواست کارفرما از درجه‌های پایین‌تر می‌توان استفاده کرد تا هزینه نهایی کاهش یابد.

مقاومت فوم PIR نسبت به آب و رطوبت

عایق PIR باید به دور از آب و رطوبت نگه داشته شود، مگر آنکه با روکش‌های مخصوص (ورق ساندویچ پانل) همراه باشد. ورق‌های فلزی از عایق محافظت کرده و جذب آب و رطوبت را به حداقل می‌رسانند.

ضخامت عایق PIR و کاربردهای آن

ضخامت ساندویچ پانل در کاربرد آن می‌تواند تاثیر گذار باشد. در این بخش به برخی از ضخامت‌های رایج و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد:

  • ضخامت بین ۲۵ تا ۱۵۰ میلی‌متر: این نوع ساندویچ پانل را می‌توان در ساخت سازه‌های جدید و پروژه‌های بازسازی استفاده کرد. همچنین، برای ساخت سقف‌های صاف، کف، سقف کاذب و عایق کردن دیوارهای موجود استفاده کرد.
  • ۳۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر: این ساندویچ پانل میزان رطوبت را کنترل کرده و از دست دادن گرمای محیط را به حداقل می‌رساند. از آنها برای ساخت دیوارهای ثابت، کف و سقف‌های شیب‌دار استفاده می‌کنند.
  • ۳۸ تا ۹۳ میلی‌متر: این بازه اغلب برای ایجاد عایق‌بندی در دیوارها و سقف‌های موجود استفاده می‌شود.
  • ۷۶ تا ۱۵۹ میلی‌متر: این تخت‌های عایق‌بندی‌شده با کارایی بالا می‌توانند در سقف‌های مسطح استفاده شوند و عرشه حرارتی قوی ارائه دهند. هم در ساختمان‌های جدید و هم در پروژه‌های بازسازی قابل استفاده هستند.
کاربرد ساندویج پانل های PIR
به عنوان پانل های سقفی، دیواری و سردخانه ای قابل استفاده هستند

مزایای ساندویچ پانل PIR

علاوه بر عملکرد مناسب آنها در مقابل آتش، ساندویچ پانل‌های PIR ساخت آریا پانل مزایای دیگری را نیز به همراه دارند:

  • بهره‌وری انرژی
  • سبک‌وزن، ساختار باریک
  • سهولت و سرعت نصب
  • انعطاف‌پذیری طراحی
  • ساخت در کارخانه با بالاترین کیفیت
  • آب‌بندی داخلی عالی
  • با کاهش ضایعات به کاهش ردپای کربن کمک می‌کنند

تفاوت ساندویچ پانل PIR نسبت به EPS

هر دو ساندویچ PIR و EPS، عایق سفت و سختی هستند که به عنوان هسته‌های عایق ساندویچ پانل استفاده می‌شوند و به نظر شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما هر دو ویژگی‌های خاص خود را دارند و بسیار متفاوت هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تفاوت در تولید

پلی ایزوسیانورات یا PIR یک ماده عایق نسوز است که از پلی اورتان مشتق شده و بر روی خطوط پیوسته تولید می‌شود که فضای بین ورق‌های فلزی با فوم پلی‌ایزوسیانورات نسوز، پر می‌گردد تا لایه عایق ساندویچ پانل را یکدست و مقاومت حرارتی پانل PIR را در مقایسه با EPS، بهبود می‌بخشد.
این در حالی است که پلی استایرن منبسط شده یا EPS یک عایق سفت و سخت بوده که با انبساط پلیمر پلی‌استایرن تولید می‌شود. یعنی دانه‌های پلی استایرن با بخار تبدیل به فوم شده و پس از خشک شدن به فوم‌های EPS تبدیل می‌گردند. در تولید پانل‌های عایق EPS، پلی استایرن منبسط شده به شکل لایه، بریده شده و به روکش‌های فلزی چسبانده می‌شود که بر استحکام و ویژگی‌های عایق حرارتی پانل‌ها، تاثیر منفی می‌گذارد.

تفاوت در هدایت حرارتی

اولین چیزی که در عایق‌بندی به آن توجه می‌شود، بهره‌وری انرژی است که پانل‌های PIR، رسانای حرارتی W/mK 0.022 را دارند، در صورتیکه هدایت حرارتی EPS حدود W/mK 0.037 است.
پس هرچه این مقدار کمتر باشد، محصول از عایق بهتری برخوردار است؛ بنابراین در شرایط آب و هوایی یکسان، ساختمانی که با ساندویچ پانل‌های PIR ساخته شده ، 68 درصد بهتر از ساختمانی که با پانل‌های EPS ساخته شده است. یعنی میزان بهره‌وری انرژی و صرفه‌جویی گرما و سرما در ساندویچ پانل‌های PIR بهتر از پانل‌های EPS است.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل PIR
با ایجاد عایق به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و با محیط زیست سازگار هستند

تفاوت در ضخامت

با توجه به رسانایی حرارتی کم، یک ساندویچ پانل PIR با ضخامت 100 میلی‌متر، سرما یا گرما را به همان اندازه نسبت به پانل EPS با ضخامت 160 میلی‌متر حفظ می‌کند و این یعنی ساندویچ پانل PIR 60 میلی‌متر از فضای قابل استفاده شما را صرفه‌جویی می‌کند.

تفاوت در واکنش به آتش

مقادیر مقاومت در برابر آتش ساندویچ پانل دیواری و سقفی PIR با ضخامت 100 میلی‌متر EI30 و RE30 است. پانل‌های EPS دارای مقادیر مقاومت در برابر آتش EI 15 و RE15 برای هر ضخامت عایق هستند.
این بدان معنی است که در صورت آتش‌سوزی، ساندویچ پانل PIR دست نخورده باقی می‌ماند تا ظرفیت باربری و یکپارچگی خود را به مدت 30 دقیقه حفظ کند، اما پانل‌های پلی استایرن پس از 15 دقیقه این خواص را از دست می‌دهند.

تفاوت در میزان مقاومت رطوبت

هر دو پانل PIR و EPS، سطح یکسانی از مقاومت را ارائه می‌دهند و بنابراین آب را جذب نمی‌کنند. این موضوع کمک می‌کند تا از آن‌ها در مناطق و محیط‌های مرطوب استفاده کنند.

تفاوت در میزان مقاومت جوندگان

PIR یک ماده جامد با ساختار سفت و سخت است که جوندگان توانایی خوردن آن را ندارند، اما پانل‌های EPS از دانه‌های کروی شکل تشکیل شده که با استفاده از بخار با هم ترکیب می‌شوند و این ویژگی، آن‌ها را به اندازه PIR متراکم نمی‌کند و در برابر جوندگان آسیب‌پذیر هستند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ساندویچ پانل PIR و سفارش آن با کارشناسان ما در مجموعه کارخانه صنعتی آریا پانل در ارتباط باشید.

 

 

سوال‌های متداول

آیا می‌توان سیم‌های برق را از کنار عایق PIR عبور داد؟

تا زمانی که سیم‌های برق دارای روکش باشند و سیم لخت با عایق به طور مستقیم در تماس نباشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

در چه بخش‌هایی می‌توان از ساندویچ پانل PIR استفاده کرد؟

در سقف‌های شیب‌دار، سقف مسطح گرم، عایق دیوارهای قدیمی، دیوارهای غیر باربر و باربر می‌توان از این نوع پانل استفاده کرد.

آریا پانل
آریا پانل

آریا پانل، بهترین تولیدکننده ساندویچ پنل های با کیفیت در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساندویچ پانل آریا پانل بهترین نوع ساندویچ پنل ایران

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل های

سقفی | دیواری | سردخانه و …

با بزرگترین کارخانه ایران

👇تماس بگیرید.👇