ساندویچ پانل آلومینیوم

ساندویچ پانل آلومینیوم
آنچه در این مقاله می خوانید:

اخیرا استفاده از مواد کامپوزیتی رایج شده که با ایجاد تغییراتی در این مواد، ساندویچ پانل آلومینیوم ظاهر گردید. پس در ادامه همراه ما باشید تا کاربرد و دلیل محبوبیت این مصالح ساختمانی را با شما در میان بگذاریم.

خلاصه ساندویچ پانل آلومینیوم
مزایا مقاوم، مقرون به صرفه، نصب آسان، وزن سبک و …
ضخامت ۰.۲ تا ۳ میلیمتر
ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ یا ۱۲۵۰*۲۵۰۰ میلی متر
کاربرد ساختمان‌سازی، خودرو و کشتی سازی، ساخت انواع کانکس، سوله و …
آلیاژ به کار رفته در ورق ۳۱۰۵، ۱۲۰۰ و ۱۰۵۰

در واقع موادی چون بتن، فایبرگلاس، تخته سه لا و غیره از شایع‌ترین مواد کامپوزیتی بشمار می‌آیند که با ایجاد تغییراتی در آن‌ها، افراد به یک محصول جدید و مقاوم در صنعت ساختمان‌سازی به نام ساندویچ پانل آلومینیوم دست یافتند.
در واقع اولین شرکتی که ساندویچ پانل آلومینیوم را اختراع کرد 3A Composites در دهه 1960 بود. این پانل‌ها به دلیل کیفیت بالا و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود در پروژه‌های مختلف سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفتند تا جایی که امروزه مهندسین و معماران بسیاری به این نوع محصولات توجه می‌کنند.

مقاومت ورق آلومینیوم در برابر آتش
ورق های آلومینیوم می توانند تا حدود 660 درجه سانتی گراد را تحمل کنند

ساندویچ پانل آلومینیومی چیست؟

پانل کامپوزیت آلومینیومی یکی از مصالح ساختمانی است که عایق بین دو ورقه فلزی آن توسط ورق‌های آلومینیومی احاطه شده است. معمولا فوم استفاده شده برای این محصولات از جنس پلی ‌اتیلن یا پلی ‌استایرن است که هر دو در کاهش انتقال حرارت از طریق دیوارها بسیار موثر هستند.
با ترکیب عایق و پانل‌های آلومینیومی، این اجازه به سازندگان داده شده تا سرعت و راحتی بالایی در استفاده از این محصولات برای دیوارها و سایر بخش‌های یک ساختمان داشته باشند.

همین حالا برای سازه خودتان بهترین پوشش را سفارش دهید.

چرا ساندویچ پانل‌های آلومینیومی محبوبیت دارند؟

متوجه شدیم که ساندویچ پانل‌های آلومینیومی چه هستند و از چه موادی تشکیل شده‌اند اما دلیل استفاده از این محصولات چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید مزیت پانل‌های آلومینیومی را مورد بررسی قرار دهیم که به شرح زیر است.

ضد زنگ بودن

اولین ویژگی و مهم‌ترین مزیت این محصولات، ضدزنگ بودن آن‌ها در محیط‌های مرطوب و شرجی است. در واقع استفاده از این ساندویچ پانل‌ها در مناطق که بارندگی زیادی وجود دارد، بسیار کاربردی است.

سبک وزن بودن

یکی دیگر از مزیت ساندویچ پانل‌ آلومینیوم، ویژگی سبک بودن آن‌ها است. به عبارت دیگر هر چه وزن نهایی یک محصول کمتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد رفت، به همین خاطر از این پانل‌ها در ساخت‌وسازهایی که وزن سازه اهمیت بالایی دارد، استفاده بسیاری می‌شود.

سازگار بودن

مورد دیگر محبوبیت و استفاده از این ساندویچ پانل‌ها، سازگاری بالا این مصالح با محیط زیست است. در واقع این قضیه توانسته کمک بسیاری زیادی به محیط زیست کند.

قابلیت شست‌وشو

پس متوجه شدیم که این پانل‌ها ضد زنگ هستند و همین مزیت باعث شده تا ساندویچ پانل‌های آلومینیومی از قابلیت شست و شو برخوردار باشند. علاوه‌ بر این، این محصولات مقاومت بالایی در برابر خوردگی و فرسودگی دارند که به یک انتخاب عالی برای محیط‌های باران خیز در شهرهای شمالی کشور تبدیل شده است.

عایق بودن

در تعریف این محصولات با لایه‌های این ساندویچ پانل آشنا شدیم؛ در واقع فوم‌های استفاده شده در این محصولات، عایق بسیار مناسبی در برابر صوت و گرما هستند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند.

مقاوم در برابر عوامل طبیعی

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این محصولات پیش ساخته، مقاومت آن‌ها در برابر زلزله است. نتایج، نشان داده که این مصالح در برابر یک زلزله 9 ریشتری توانسته‌ مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان دهد و به عنوان بهترین انتخاب برای کشورهای زلزله‌خیر اروپایی در ساخت سازه‌ها جهت جلوگیری از ایجاد خسارات جانی، بشمار رود.

ساندویچ پانل آلومینیومی چیست
ساندویچ پانل آلومینیوم از دو ورق آلومینیوم مخصوص و یک فوم عایق تشکیل می شود

حمل و نقل آسان

به دلیل وزن سبک و طراحی این محصولات در ضخامت‌های مورد نیاز، ویژگی جابه‌جایی و حمل‌ونقل این ساندویچ پانل‌ها بسیار آسان است.

دوام و ماندگاری

همانطور که متوجه شدید این محصولات به دلیل ویژگی‌ها و مواد به کار رفته در آن‌ها، از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند، بطوریکه یک گزینه ایده‌آل برای محیط‌هایی با شرایط فرسایش بالا به شمار می‌روند.

تنوع در رنگ

این ویژگی یکی دیگر از مواردی است که باعث شده افراد بسیاری مجذوب ساندویچ پانل‌های آلومینیوم شوند. جالب است بدانید این ویژگی اهمیت بالایی در تعیین قیمت ساندویچ پانل‌های آلومینیومی دارد و شما در آن توانایی انتخاب سه رنگ را خواهید داشت.

رنگ‌های جامد

اولین انتخاب رنگ‌های یکدست هستند؛ در حقیقت با انتخاب رنگ‌های ثابت می‌توانید ساده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین طرح‌ها را انتخاب کنید. از این رنگ‌ها معمولا برای روکش یا پارتیشن‌های داخلی استفاده می‌شود و در بعضی مواقع نیز برای دکوراسیون‌های داخلی هم قابل استفاده هستند.

تکمیل و سفارشی‌سازی

در این انتخاب شما با سفارشی‌سازی ورق‌های ACM به وسیله روکش‌های مرمر، چوبی، آینه‌ای و… توجه دیگران را به نمای خود جذب می‌کنید.

طرح‌های شرکتی

شما با استفاده از رنگ‌های در نظر گرفته شده برای اداره شرکت خود و با چاپ لوگو بر روی این محصولات، می‌توانید تمایز خود نسبت به دیگران نشان دهید. علاوه‌ بر مواردی که نام بردیم، ویژگی‌های دیگری چون انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، رسانای مناسب گرما، باعث محبوبیت این ساندویچ پانل‌ها شده است.

موقعیت‌های استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم

از پانل کامپوزیت آلومینیومی برای ساخت دیوارها، سقف خانه یا ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ساختار تاسیسات ، یا به عنوان روکش روی قاب‌های چوبی یا فولادی سنتی، کاربردهای بسیاری دارد.
این محصولات در بعضی مواقع به عنوان منبع عایق در سیستم تبرید استفاده می‌شود و از آن در تشکیل دیواره‌های کولر، پوشاندن یخچال‌های سنتی و واحد تبرید نیز کاربرد دارد. تابلوسازان نیز اغلب از پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی به جای فولاد سنگین یا فلزات دیگر هنگام ساخت تابلوها یا تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.
پس به طور کلی استفاده از این محصولات در تولید و ساخت انواع سرویس‌های بهداشتی و حمام در ابعاد متفاوت، انواع کانکس فروشگاهی، نگهبانی، مسکونی، تولید و ساخت کانتینر یخچالی در ابعاد متفاوت، طراحی و اجرای انواع سردخانه، پوشش دیواره و سقف سازه‌های عمومی مانند تلفن عمومی، سرویس بهداشتی عمومی، پوشش سقف خانه‌ها، ساخت انواع سوله‌های بزرگ، سازه‌های نظامی، دولتی، سازه‌های تحصیلی و تدریس و ایجاد محیطی ایزوله، کاربرد بسیاری دارد.

آیا ساندویچ پانل‌های آلومینیومی معایبی هم دارد؟

شاید با خود فکر کنید که احتمالا این محصولات از هیچ عیبی برخوردار نیستند اما این طور نیست و مهم‌ترین عیب این محصولات را می‌توان حساسیت به فرورفتگی به ویژه در هنگام طوفان نام برد. همچنین به دلیل عدم وجود عایق رطوبتی کافی، ممکن است رطوبت به درزهای اطراف یا بالای پانل‌ها وارد شود.

مقاومت ورق آلومینیوم در برابر آتش

ترکیب ورق آلومینیوم با عایق‌های نسوز؛ مانند پشم سنگ یا عایق‌های کند سوز مانند پلی‌یورتان، آن را تبدیل به یک ساندویچ پانل نسوز یا ساندویچ پانل کند سوز خواهد کرد.

ورق آلومینیوم به طور ذاتی در برابر آتش مقاومت می‌کند و نقطه ذوب بالایی (حدود ۶۶۰ درجه سانتی‌گراد) دارد. این ویژگی باعث شده تا به ماده‌ای مناسب برای کاربردهای ضد حریق تبدیل شود.

با این حال، مقاومت دقیق این ورق در مقابل آتش به عوام مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • ضخامت ورق: ورق‌های ضخیم‌تر به طبع مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند.
  • آلیاژ آلومینیوم: برخی از آلیاژهای آلومینیوم، مانند آلومینیوم سیلیسیم منیزیم، نسبت به سایرین در برابر آتش مقاوم‌تر هستند.
  • پوشش‌ها: در مقاله ورق ساندویچ پانل اشاره کرده‌ایم که در ساخت آنها از پوشش‌های مختلفی استفاده می‌شود. می‌توان به وسیله پوشش‌های ضد حریق مانند رنگ یا پوشش‌های معدنی مقاومت این نوع ورق در برابر آتش را افزایش داد.

به طور کلی، ورق‌های آلومینیوم را می‌توان به عنوان «مقاوم در برابر حریق» طبقه‌بندی کرد. به این معنی که در معرض آتش به راحتی ذوب نشده و شعله‌ور نمی‌شوند. می‌توان آنها را با انواع فوم ساندویچ پانل ترکیب کرد.

کاربرد ساندویچ پانل آلومینیوم
ساخت انواع سازه های ساختمانی، تابلوهای برق و قابل استفاده در ساخت بدنه تجهیزات مختلف خانگی و صنعتی

فوم ساندویچی آلومینیوم چیست؟

شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا می‌توان از آلومینیوم به عنوان فوم نیز استفاده کرد؟ از آنجایی که این ماده مقاومت خوبی در برابر آتش دارد، محققان ساندویچ فوم آلومینیومی (ASF) را طراحی و تولید کردند. این ساندویچ پانل از دو ورق فلزی متراکم و یک هسته فلزی (از جنس آلومینیوم) ساخته می‌شود.

این نوع پانل ساندویچی استحکام مکانیکی بالایی دارد و اغلب در صنایع هوایی و دریایی از آن استفاده می‌کنند. این پانل تمام فلز، وزن مخصوص پایین و سبکی دارد و لرزه و انرژی انفجار را جذب می‌کند.

برای ساخت فوم آلومینیوم ابتدا آلومینیوم خالص یا آلیاژ آلومینیوم در کوره‌ای ذوب می‌شود تا به حالت مذاب درآید. سپس، گاز مخصوص مانند هلیوم یا نیتروژن به آلومینیوم مذاب تزریق می‌شود. این کار با استفاده از روش‌های مختلفی مانند پخش‌کننده گاز انجام می‌شود.

ترکیب به دست آمده به سرعت سرد می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا ترکیب ساختار سلولی تثبیت شده‌ای داشته باشد. در نهایت فوم‌ها به وسیله سندبلاست یا آندایزینگ آماده استفاده می‌شوند.

با آنکه ساندویچ پانل آلومینیوم به دست آمده مزیت‌های زیادی دارد؛ اما هزینه آن بالا بوده و شرایط ساخت آن نیز دشوار است.

همه چیز درباره ساندویچ پانل آلومینیوم

اکنون شما تمامی مطالب درباره ساندویچ پانل آلومینیوم را می‌دانید. البته این پانل‌های ساندویچی نیز در دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری قابل عرضه هستند که قیمت آن‌ها وابسته به مواردی چون رنگ، نوسانات ارز و دلار، ضخامت، رنگ، نوع فوم به کار رفته شده در این پانل‌ها بستگی دارد.

سوال‌های متداول

مزایای استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم چیست؟

سبکی، عایق‌بندی بالا، استحکام، سرعت نصب بالا، ظاهر زیبا و مقرون‌به‌صرفه بودن از مزایای این پانل است.

کاربردهای ساندویچ پانل آلومینیوم چیست؟

آنها قابل استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و ساخت‌های خانه پیش‌ساخته و غرفه‌های نمایشگاهی هستند.

قیمت پانل‌های آلومینیومی چقدر است؟

قیمت به ضخامت، نوع ورق آلومینیوم، نوع عایق و ابعاد ساندویچ پانل وابسته است.

آریا پانل
آریا پانل

آریا پانل، بهترین تولیدکننده ساندویچ پنل های با کیفیت در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساندویچ پانل آریا پانل بهترین نوع ساندویچ پنل ایران

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل های

سقفی | دیواری | سردخانه و …

با بزرگترین کارخانه ایران

👇تماس بگیرید.👇